Posted in Golf og utstyr

Golf

Golf Posted on 10th august 2019

Golf er en populær sport verden over, og har kanskje vunnet mye av sin popularitet spesielt på grunn av at den er lett tilgjengelig for de fleste, uavhengig av alder og fysisk form. Det betyr selvsagt ikke at sporten ikke gir god mosjon, men snarere at det er en heller skånsom sport som tærer mindre på ledd og muskler enn mer intensive idretter.

Golf er i mange sammenhenger framstilt som en elitesport, kanskje særlig med referanse til gutteklubber og spill i forretningsøyemed. Likevel har vi de siste årene kunne se en oppblomstring av golf flere steder i Norge, med lavterskeltilbud som har gjort at golfsporten har blitt mer allment tilgjengelig, og med golfbaner som tilbyr et sosialt møtested for mennesker i alle aldre.

Norske golfstjerner

Her hjemme er det begrenset med kjente navn å trekke fram når det kommer til golf, noe som selvsagt skyldes golfsportens noe mer begrensede utbredelse. De fleste har nok likevel hørt om Suzann Pettersen, eller «Tutta» som hun ofte blir kalt på folkemunne. Markedsundersøkelser ville nok fort slått fast at hun er en av de mest folkekjære idrettsutøverne vi har i landet. Tutta er regnet som en av de beste kvinnelige golferne gjennom tidene, og var fra 2011 til 2012 rangert som nest best i verden. I 2019 skapte hun igjen overskrifter da hun gjorde et LPGA-comeback etter at hun ble mamma til lille Herman i 2018. Det var da 20 måneder siden hun hadde spilt i profesjonell sammenheng.

I tillegg til Suzann Pettersen er det kanskje noen som i den siste tiden har fått med seg navnet Kristoffer Ventura. Det er første gang på et tiår at Norge har en fast spiller i den såkalte PGA-touren – den mest prestisjefylte turneringen innenfor herregolf.

Viktige golfturneringer

I golf konkurrerer spillerne gjennom globale turneringer, der de mest kjente er The Masters Tournament, US Open og US Women’s Open, British Open, PGA og The Ryder Cup.

British Open, eller The Open Championship som turneringen offisielt heter, har pågått helt siden 1860 og administreres fra Royal and Ancient Golf Club, som ligger i St. Andrews i Skottland. Dette er en prestisjetung og verdenskjent arena som knyttes til selve opprinnelsen av golfsporten.

De mest prestisjefylte golfbanene

Som nevnt over, har St. Andrews og deres Royal and Ancient Golf Club en helt spesiell status når det kommer til golf. Denne banen regnes som selve arnestedet til golfsporten, da det var her golf som sport oppsto, og de reglene som vi kjenner i golfsporten i dag kommer herfra. Den mest prestisjefylte banen heter rett og slett «The Old Course» og her er det ikke bare for hvem som helst å komme og spille. Andre kjente og ettertraktede baner er amerikanske Pine Valley Golf Club i New Jersey og Augusta National Golf Club i Georgia.

magnetism