Posted in Golf og utstyr

Golf for alle

Golf for alle Posted on 16th februar 2019

Golf har historisk sett blitt sett på som en sport for de bemidlede. Slik er det ikke nå lenger. Veldig mange mennesker oppdager etterhvert hvordan det å drive med Golf gir deg en unik mulighet til å være aktiv gjennom alle faser av livet. Fra du som Akne befengt tenåring svinger Driveren for første gang. Til du som pensjonist scorer enda et par på din favorittbane.

Mye av grunnen til oppsvinget golfsporten har opplevd de siste årene, er klubbenes aktive innsats i å rekruttere nye medlemmer. Dette gjør de blant annet gjennom arrangementer som «åpen dag», der de lar publikum får oppleve gleden av, og kjenne på utfordringen ved det å spille Golf.

Golf, som livet selv, byr nemlig også på utfordringer. Utfordringer som til tider kan virke både håpløse og frustrerende. Det finnes utallige eksempler på spillere som etter at de har prestert en dårlig runde, sverger på at dette er absolutt siste gangen de tar i en golfkølle. Men, og her kommer det essensielle inn. Klarer man å takle frustrasjonen spillet kan gi og samtidig beholde roen, vil man til slutt utvikle en evne til å takle motgang man kan ta med seg til andre aspekter av livet. Slik sett er golf i aller høyeste grad også en karakter- byggende idrett.

Norske elitespillere

Norge har, tradisjonelt sett, ikke kunnet skryte av at vi har så mange golfspillere i eliteklassen. Den som til nå har utmerket seg mest på den internasjonale arena må vel kunne sies å være Susann (Tutta) Pettersen fra Oslo GK. Hennes ensomme status på toppen ser imidlertid ut til å være i ferd med å endre seg. På kvinnesiden viser Marianne Skarpnord fra Moss og Rygge GK. at hun kan hevde seg i toppsjiktet internasjonalt, og i 2018 tok Kristoffer Ventura, en 23 år gammel mannlig spiller fra Oslo GK, sitt første slag fra teen som PGA spiller. I 2018 vant juniorspilleren Viktor Hovland fra Miklagard GK finalen av US Amateur på Pebble Beach, verdens største amatør-turnering.Konklusjonen er at nye, norske talenter etterhvert også blir lagt merke til på internasjonale baner.

Gleden ved Golf

Norsk golf er i stadig utvikling og vi klatrer stødig oppover den internasjonale rankingen hva profesjonelle utøvere angår. Men det som likevel er det helt unike med Golf, sammenlignet med andre former for sport, er at på amatør-nivå er det en idrett med enorm bredde når det kommer til deltagere. Hvor ellers kan du finne utøvere med et så stort alders -spenn man finner på amatør siden, dele gleder (og frustrasjon) i konkurranse med hverandre?

Det er ikke tvil om at det å lære seg å spille Golf gjør noe med et menneske. Og uansett, om du så nyter pensjonisttilværelsen, er det aldri for sent å begynne. Kontakt din nærmeste golf klubb, der vil de de mer en gjerne hjelpe deg tilrette. De fleste golfklubber har også utleie av golfkøller, slik at du slipper å investere i dyrt utstyr hvis sporten mot formodning ikke skulle være noe for deg.

magnetism